Στην
γη της Θράκης που βασίλευσε ο Ορφέας ,
η παρουσία του Ελληνισμού ήταν πάντα
συμπαγής και κυρίαρχη . Οι Θρακιώτες ,
απόγονοι του Ορφέα ήταν οι καλύτεροι
ιππείς της Ελλάδας , μέχρι και σήμερα
διατηρούν την παράδοση με ιππικούς
αγώνες .
Όταν ο
Μ. Αλέξανδρος εκστράτευσε κατά των
βαρβάρων της Ανατολής , το περίφημο
ιππικό του ήταν οι Αγριάνοι (οι Αγριάνοι
ήταν γνωστοί ως πολεμική φυλή και
ειδικότερα ως επιδέξιοι ακοντιστές.
Εγκατεστημένοι σε άγονη περιοχή και
ζώντας κυρίως με την κτηνοτροφία
κατατάσσονταν συχνά ως μισθοφόροι για
λογαριασμό των Αθηναίων και των Μακεδόνων
. Αποτελούσαν μέρος του στρατού του Μ.
Αλεξάνδρου που τους πήρε μαζί του στην
εκστρατεία κατά των Περσών . Στους
νομούς Σερρών και Έβρου υπάρχουν μέχρι
και σήμερα χωριά τα οποία ονομάζονται
Αγριανή ) οι πρόγονοι των σημερινών
Πομάκων .
Οι
Πομάκοι ζουν σήμερα στην Αλβανία ,
Βουλγαρία ,Ελλάδα , ΠΓΔΜ και Τουρκία.
Όλες οι χώρες που ζουν οι Πομάκοι
διεκδικούν την εθνική τους καταγωγή.
Τόσο η Βουλγαρία όσο και η Τουρκία αλλά
και οι υπόλοιπες χώρες έχουν διεκδικήσει
τους Πομάκους, παρουσιάζοντας διαφορετικά
ιστορικά στοιχεία προκειμένου να
ενισχύσουν τους εθνικούς μύθους
προσεταιρισμού τους. Η κάθε χώρα από
τις παραπάνω με κάθε τρόπο προσπαθεί
να πει ότι ακόμα και το όνομα Πομάκοι
είναι από τη δική της γλώσσα εμείς στην
Ελλάδα ξέρουμε ότι είναι οι απόμαχοι
του Μ. Αλεξάνδρου , οι ιππομάχοι του
Μακεδονικού στρατού και ότι από αυτές
τις λέξεις είναι η ονομασία του ονόματός
τους .
Οι
Πομάκοι σε όλη την ιστορία τους
αντιμετώπισαν απειλές . Η πρώτη απειλή
ήταν το 681 μ.Χ. από τους Βούλγαρους . Από
το 1344 και μετά αρχίζει ο σταδιακός
εκβουλγαρισμός τους , εξαιτίας της
συνθήκης ανάμεσα σε Βυζαντινούς και
Βουλγάρους , με την οποία η Ροδόπη
περιήλθε εντός των Βουλγαρικών συνόρων
. Οι Βούλγαροι ιστορικοί θεωρούν τους
Πομάκους εξισλαμισμένους Βούλγαρους
και υποστηρίζουν ότι οι Πομάκοι είχαν
Βουλγαρική συνείδηση αλλά λόγω πολιτικής
της Ελλάδας τα τελευταία 50 χρόνια, έχουν
αποκτήσει την Τουρκική συνείδηση. Εδώ
πρέπει να αναφέρουμε ότι η Πομάκικη
γλώσσα είναι συγγενής της Βουλγαρικής
γλωσσολογικά ανήκει στην οικογένεια
των Νοτιοσλαβικών γλωσσών και ειδικότερα
στην ομάδα των Βουλγαρο-σλαβικών . Αυτό
είναι αποτέλεσμα όχι εθνικής ταυτότητας
αλλά μεγαλύτερης επαφής με τους Βούλγαρους
για πάνω απο 1000 χρόνια σταδιακά .

Χαρακτηριστικό
της εποχής είναι το ακόλουθο δημοτικό
Πομακικό τραγούδι της Γλαύκης που
αναφέρεται στο εξισλαμισμό του 17ου
αιώνα στην Πομάκικη γλωσσα .
|
|
Στην
Ελλάδα, εξαιτίας της ασυνέπειας και των
αντικρουόμενων πολιτικών που εφάρμοσαν
οι κυβερνήσεις έναντι των Πομάκων, αλλά
και λόγω του αμφιλεγόμενου καθεστώτος
τους μετά την ανεξαρτησία της Βουλγαρίας
από την οθωμανική κυριαρχία το 1878,
υπάρχουν λίγες αξιόπιστες στατιστικές
για τον Πομακικό πληθυσμό. Επιπλέον, η
εκτίμησή του είναι δύσκολη, καθώς στις
εθνικές απογραφές δεν καταγράφονται
ως ξεχωριστή πληθυσμιακή ομάδα αλλά
συνήθως συμπεριλαμβάνονται στο
μουσουλμανικό πληθυσμό, παρόλο που
3.000 περίπου Πομάκοι είναι Αλεβίτες .
Οι
Αλεβίτες είναι
θρησκευτική και πολιτιστική κοινότητα
στην Τουρκία και δευτερευόντως σε άλλες
χώρες με δεκάδες εκατομμύρια μέλη. Ο
Αλεβιτισμός έχει ορισμένες ομοιότητες
με το Σιϊτικό Ισλάμ , αλλά θεωρείται
μία ανεξάρτητη
θρησκεία.
Πίνουν
κρασί, πιστεύουν στην «Αγία Τριάδα» και
στο «αγαπάτε αλλήλους» αλλά δεν είναι
χριστιανοί.Πιστεύουν
στον
Αλλάχ αλλά ερμηνεύουν το Κοράνι
αλληγορικά
και όχι κατά γράμμα. Δεν πείθονται ότι
μετά θάνατον τους περιμένουν τα ουρί
του Παραδείσου αλλά ούτε και η Κόλαση.Δεν
αναγνωρίζονται καν ως μειονότητα από
το Τουρκικό κράτος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου